30.03.2017

Ахмет акай и зеркало


Знаменитая певица Сабрие Эреджепова вспоминает, каким талантливым артистом был Эмир-Амет Париков, о том, как легко мог рассмешить публику. В своей книге она пересказывает такую историю из его репертуара.

«Это произошло в те времена, когда жители села Озенбаш еще не знали, что такое зеркало. И вот один из них – Ахмет акай – продал выращенный им табак в Ялте, а потом зашел в магазин. Здесь он увидел сам себя в чем-то блестящем, в рамке, на стене. Но поскольку он никогда сам себя не видел, то решил, что продается «патрет» отца. Покупает, не долго думая, аккуратно заворачивает в бумагу. Через три дня возвращается домой, а жена ему: «Почему так долго был в Ялте?» Сама же – хвать бумажный сверток, хочет поскорее узнать, что в нем. Такая нетерпеливость жены разозлила Ахмет акая: «Не трогай! И не скажу тебе, почему купил!» Едва дождавшись, пока муж уснет, жена украдкой развернула бумагу и, увидев в зеркале красивую женщину, то есть себя, пришла в бешенство. В слезах кинулась к мужу, разбудила его и устроила настоящий скандал: «Из-за этой бесстыдницы ты три дня в Ялте пропадал?!» Зрители, слушая артиста, смеялись до слез». (Перевод мой. - Л.Ю.)

Оригинальный текст: «...Мерум шакъа артистимиз Эмир-Амет Париков санада озь фаалиетинен буюк из къалдырды. Париков. о дередже талантлы артист эди ки, о перде артындан санагъа чыкъар-чыкъмаз, темашаджылар онынъ даа не айтаджагъыны бильмеселер де кулип башлай эдилер. Эмир-Амет санада адамларны кульдюрмек ичюн ич бир махсус арекет япмаз эди, лякин онынъ тюзгюн къияфетинде, узун бойлы ве гузель корюнишинде, буюк козьлюклеринде, балабан эллеринде насылдыр хош севинч, джошкъун сана илекярлыгьы сезилир эди.

«Бир заманда Озенбаш койинде даа кузьгю не олгъаныны бильмеген, корьмеген адамлар яшай экенлер, – деп башлай Париков икяесини. – Озенбашлынынъ бири бир кунь Ялтагъа тютюн сатмагъа кете. Тютюнини саткъан сонъ, бир шейлер алайым деп тюкянгъа кире. Бакъса, диварда ялтырап тургъан черчиве ичинде озюни коре. Лякин озюнинъ сыфатындан ич хабери олмагъаны ичюн кузьгю ичинде корьген адамыны озюнинъ бабасы беллеп «вай, не хадар бензер меним бабамын патретине» деп, чокъ тюшюнмеден шу «патретни» сатын ала ве кягъыткъа чырмап къоя. Учь кунь Ялтада кезген сонъ эвине къайткъан. Къадыны: «Эй, Ахмет не боле, чох юрдин Ялтаче?» деген ве элинде чырмавлы кягъытны бу недир деп ачып бакъмакъ истеген. Ахмет онынъ сабырсызлыгъына ачувланып, «тохунма», не олдыгъычы демем сана» деген де, кузьгюни тап арттаки одагъа барып сакълагъан. Ахметнинъ къарысы, онынъ юкълап къалгъаныны сабырсызлыкънен беклей. Ниает, о чырмавлы кягъытны ача ве кузьгюде гузель бир къадынны, яни озюни корип, пек ачувлана. Агълап Ахметни уянта, «сен бу намуссыз хадын ичюн учь кунь Ялтаче юрдинми?» деп къавгьа котере. Бу икяеге адамлар кулип, талакълары къата эди».

Эреджепова С. Меним энишли-ёкъушлы ёлларым. – Акъмесджит, 1995. – 87-88 с.

4 комментария:

  1. Назифе Лятифова9 января 2020 г. в 14:26

    Бир маймун кузьгюге бакъып деген: "Эгер мен бойле чиркин, титис олсам, къааримден олерим!"

    ОтветитьУдалить
  2. Лилия Муратова9 января 2020 г. в 14:28

    Кимерде бир ойле ший олый, инсанынъ къулагъына бир сес эшитилий, мен де кимерде эшитийим, санки бирсы чагъырый. Сонъ я къоншую чагъыргъанлары анъайим, я да чыкъып бакъсам бир кимсе олмаса, "ай, ойле эшитильды" деп бош бракъыйим. Я катам рахметли дер эди: "Ойле бир сес эшитсен, сакын чыкъма, ве бойле лаф сойле: сен чалышта - мен ашайим!". Мен дер эдим: "Ката, бу бир къурафат гиби бир шейлер манъа огретийсин". Сонъ о гулюп койлерине олгъан бир шей тариф этти.

    "Бир къыз гузгюнун огуне сачларыны тарайип, оз озюне сукъланып, айляна-айляна чокъ вакъыт гечирий. Бу вакъыт арасында анасы бир къач кере ону адынен багъырып чагъырый (бир иш яптырмая), къыз да эр о багыргъан сефер бу лафы солий: сен чалышта - мен ашайим. (Анасы азбардан багъырый, къызы да беллий къулагъына сес эшитилий). Сонъ анасынынъ сабуры джидамайип, гелий одасына, ве бу сёлеген сёзлерини эшитийде, дий: "Вай, шинди мен сени оле бир ашатырым ки, уч гунь отурмая олмазсын".

    ОтветитьУдалить
  3. Кузьгю киби, эр корьген шейны айтма.

    ОтветитьУдалить
  4. Эльзара Бейтюева11 января 2020 г. в 08:27

    Ахмет акьай ёлдан кетеяткъанда бир кузьгю парчасы тапа да джибине къойып эвине къайта. Сонъ бир бош вакъытында оны джебинден чыкъарып, къолында айландырып ичине бакъа. Бакъса, не корьсин. Андан онъа рахметли бабасы корюне. О, башлай агъламагъа. Къадыны буны корип ондан не агълайсынъ деп сорай. "Ёлдан бир джам парчасы таптым, ичинден манъа бабам рахметли бакъа" деп агълавыны девам эте. Къадыны "бер менде бакъайым" деп джам пмрчасыны ала да ичинде озюни коре ве: "А-а, сен бу джады ичюн агълай экенсин" деп ачувлана.

    ОтветитьУдалить